Kun halutaan luoda yritykselle blogi, tulee huomioida monia asioita. Pelkästään satunnaisten tekstien kirjoittaminen ei tule toimimaan, vaan asiaan on keskityttävä enemmän ja blogille on rakennettava tietty alusta sekä tietenkin toimintasuunnitelma.
Postaukset kohdeyleisölle sopiviksi
Ensinnäkin on selvitettävä, kenelle yrityksen palveluita tai tuotteita myydään ja ketkä niitä ostavat. Tämän jälkeen tiedetään paremmin, kenelle lähdetään kirjoittamaan. On myös huomioitava, ovatko asiakkaat alan ammattilaisia, vai tavallisia pulliaisia. Mikäli yritys myy sähköasennus palveluita yksityisille henkilöille, kannattaa tekstit pitää yksinkertaisina ja helppoina, kun taas muille alan ammattilaisille kirjoittaessa, voidaan sanastoon lisätä teknisempää tietoa. Asiakaskunta on myös pidettävä mielessä jatkuvasti, varsinkin kun kyseessä on muutoksia. Mikäli asiakaskunta muuttuu vahvasti, tulee blogin pystyä vastaamaan muutoksiin. Jos taas asiakaskuntia on useampia erilaisia, kannattaa miettiä miten postaukset toteutetaan, ettei ketään karkoiteta pois.
Muista kirjoittaa sopiva määrä
Blogin postausten tulisi olla sellaisia, jotka saadaan luettua helposti vaikka kahvitauolla. Mikäli teksti jatkuu loputtomiin, luovutetaan kesken helposti. Tekstin tulisikin olla alle 1 000 sanaa ja mikäli asiaa olisi enemmän, voidaan se jakaa useampaan otteeseen. Liian lyhyet postaukset ovat myöskin turhia, sillä tekstin tulee sisältää lukijalle arvokasta tietoa. Vaikka tekstiä olisi runsaasti, se ei tarkoita, että teksti sisältää pelkkää asiaa ja toisaalta lyhyinkin teksti voi olla vaikeaselkoinen, jos sitä ei ole toteutettu oikein. Sisältöä tulee siis leikata armotta!
Sisältö ratkaisee
Omia ajatuksia, neuvoja ja tietenkin tuote-esittelyitä voidaan toteuttaa blogissa, mutta aiheesta riippumatta kirjoituksen tulee olla selvä ja ytimekäs. On hyvä miettiä, tuleeko postaus muuttamaan mielipiteitä, tai herättämään uusia ajatuksia. Jos se ei saa edes itsessä mitään tunteita aikaan, ei sitä kannata julkaista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokaisen kirjoituksen tulisi olla huippuluokkaa. Kunhan teksti on helposti ymmärrettävä, ytimekäs ja hyödyllinen, palaavat lukijat takaisin sivustolle.
Jäsentele asiat järkevästi
Tekstin tulee sisältää asiaa ja sen tulee myös näyttää miellyttävältä. Otsikon tulee olle vetävä ja alaotsikoita, sekä listoja, tulee olla riittävästi. Mikäli teksti näyttää liian vaikeaselkoiselta, kaikkoavat lukijat sen parista jo muutaman lauseen jälkeen. Kun teksti on täynnä asiaa, se on riittävän pituinen ja jäsennelty oikein, nauttii sen lukemisesta jokainen vierailija.
Markkinointi tulee muistaa
Hyvät blogi postaukset tehdään aina huolella, myös markkinointi mielessä pitäen. SEO pitää automaattisesti sisällyttää tekstiin, kaikkine puolineen. Lisäksi hyvät yrityksen postaukset sisältävät myös painikkeen, jonka avulla postaus voi saada lukijan tekemään ostopäätöksen. Tämä ei tarkoita suoraa osto ehdotusta, sillä ne saavat lukijat kaikkoamaan!