Jokainen haluaa olla hyvä bloggari, mutta harvoin on vaikea määritellä, onko asiassa onnistuttu. Ystävät ja kaverit voivat kyllä pitää blogista, kun taas trollaajat yrittävät musertaa jokaisen. Kumpikaan niistä ei kuitenkaan kerro realistisesti, mikä tilanne on, sillä kaverit eivät välttämättä uskalla kertoa totuutta, tai trollaajat voivat olla äänekkäämpiä kuin muut. Tähän onkin kerätty yleisimmät virheet, joita bloggarit tekevät.
Postausten säännöllisyys
Tämän pitäisi olla itsestäänselvä asia, mutta silti monet unohtavat sen. Blogiin tulee tehdä julkaisuja säännöllisesti ja se on jokaisen bloggaajan ensisijainen tehtävä. Mikäli näin ei tehdä, lukijat eivät saa uutta aineistoa, eikä blogia enää seurata, jolloin se unohtuu. Jos jossain vaiheessa tulee pidempi tauko postausten välillä, ei tästä tule tehdä numeroa, vaan jatkaa päivittäin, aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Muut bloggaajat eivät kuulu asiaan
Menestyminen on vaikea saavuttaa, mikäli tähän pyritään yksin. Rakentamalla kattava verkosto muista bloggaajista, saadaan useita etuja ja menestyminen on helpompaa. Näille voidaan myös kertoa, kun omalle sivulle on ilmestynyt uutta tietoa, tai heidän kanssaan voidaan tehdä yhteisiä postauksia. Molemmat voivat mainostaa toisiaan ja näin myös vieras postausten saaminen on helpompaa. Kontaktien luominen on tärkeää kaikille bloggareille, eikä sitä pidä aliarvioida!
Ajankäytön hallitseminen
Tämä ei koske ainoastaan niitä ihmisiä, joilla on äärettömän kiireellinen arki. Oli aikaa kuinka paljon tahansa, tulee se optimoida ja käyttää hyödyksi. Bloggaajan tuleekin päivittäin tehdä useita asioita ja jos kaikki yritetään muistaa omassa päässä, unohdetaan automaattisesti jotain.
Kukaan ei ota yhteyttä
Mikäli bloggaaja on hyvä hommassaan, tarjotaan tälle usein uusia mahdollisuuksia. Useimmiten ne ovat freelance kirjottajien hommia, joista voidaan saada suhteellisen mukavasti palkkaa. Mikäli tarjouksia ei tule, on mahdollista, ettei bloggaaja ole kovinkaan hyvä. Lisäksi kannattaa pitää sivusto kunnossa ja varmistaa, että kaikki voivat lähettää viestiä, esimerkiksi yhteydenotto lomakkeella.
Suosituimpia artikkeleita ei tunneta
Mikäli omaa yleisöä ei tunneta, eikä suosittuja artikkeleita havaita, ei ole lainkaan tiedossa, mitä blogissa tapahtuu. Tässä tapauksessa on mahdotonta luoda parempaa sisältö ja keskittyä ihmisiä kiinnsotaviin aiheisiin. Jokaisen bloggaajan tulisikin tähdätä kirjoittamaan vain sellaista sisältöä, joka tulee todennäköisesti luetuksi. Tämä tulee tarkastaa vähintään kuukausittain, mutta mielellään viikoittain, jolloin voidaan myös tehdä aikataulu seuraavan kuukauden postauksille.
SEO on hukassa
Mikäli bloggaaja ei tiedä mikä SEO on, on aika palata opiskeluiden pariin. Blogin menestyminen on vahvasti sidoksissa SEO taitoihin ja ainoastaan huonot bloggarit jättävät sen huomiotta. Ei ole mitään järkeä tarjota hyvää sisältöä, jota kukaan ei löydä hakukoneiden avulla.
Tulevaisuudelle ei ole tavoitteita
Päättömänä kanana juokseminen ei ole järkevää, sillä kun halutaan tähdätä tunnetuksi bloggariksi, tulee olla tarkka toimintasuunnitelma. Tähän tulee sisältyä esimerkiksi aikataulu, avainsanojen sisällyttäminen tekstiin, lista blogeista joissa halutaan vierailla, lista tuotteista, joita halutaan luoda, lista tuotteista, joita halutaan markkinoida ja ideoita mahdollisista projekteista kumppanien kanssa. Lisäksi tulee ottaa huomioon vuositavoitteet, ainakin yhden vuoden päähän. Lisäksi kannattaa lisätä kaikki sellaiset asiat, mitä blogilla halutaan tavoittaa.