Onko blogisi luonut sinulle alustan toimivalle yrittäjyydelle? Oletko huomannut, että pystyt luomaan uusia asiakassuhteita blogisi kautta? Asiakas seisoo yrityksen kuin yrityksen keskiössä, sillä ilman asiakkaita yritykset eivät voisi toimia. Tässä mielessä onkin tärkeää, että pidämme asiakassuhteistamme huolta – ja tässä tehtävässä sinua auttaa CRM-järjestelmä.
Mitä CRM-järjestelmä tarkoittaa ja mitä se tekee?
CRM on lyhenne englannin kielen sanoista Customer Relationship Management, mikä tarkoittaa suomeksi käännettynä asiakkuudenhallintajärjestelmää. Kyseessä on nimensä mukaisesti järjestelmä, jonka avulla yritykset pystyvät hallinnoimaan järjestelmällisesti kaikkia asiakassuhteitaan.
CRM-järjestelmän pääasiallisena tavoitteena on selkeyttää yrityksen markkinoinnin, myynnin ja muiden toimintojen prosesseja, parantaa asiakastiedon varastointia, helpottaa tiedonkulkua ja tiedon analysointia sekä vähentää kommunikaatio-ongelmia organisaation eri toimijoiden välillä. CRM-järjestelmää voitaisiin siis tietyllä tavalla kuvata virtuaaliseksi sihteeriksi, joka on vastuussa asiakassuhteiden ylläpitämisestä ja tiedonkeruusta.
Kun olet kontaktissa asiakkaan kanssa, on mahdollista, että joudut usein palaamaan takaisin siihen, mitä asioita kyseiseen asiakkaan kanssa on sovittu ja mistä asioista ollaan keskusteltu. Tässä mielessä yksi helpoimmista tavoista ylläpitää ja varastoida näitä tietoja on toimiva CRM-järjestelmä. Näin kaikki tärkeä tieto löytyy aina yhdestä ja samasta paikasta.
CRM-järjestelmästä on etua monenlaiselle yrittäjälle
CRM-järjestelmä ei ole pelkästään suurten yritysten käytössä oleva apuväline. Vaikka et olisi saavuttanut blogisi kautta kuin muutaman asiakkaan, voit kokeilla rohkeasti CRM-järjestelmän tarjoamia hyötyjä. Tässä mielessä asiakassuhteiden laatuun on hyvä panostaa jo yrittäjyyden alkuvaiheessa.
Kun CRM järjestelmä tilataan alan asiantuntijalta, opit hyödyntämään CRM-järjestelmää mahdollisimman tehokkaalla tavalla ja varmistat heti alusta alkaen selkeän ja asianmukaisen kommunikaation asiakkaiden kanssa. Tällaiset seikat puolestaan vaikuttavat merkittävällä tavalla asiakaskokemukseen.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että CRM-järjestelmästä tulee käytännössä katsoen lähes välttämätön osa yrityksen asiakkuuksien hoitoa silloin, kun asiakkaita on vähintään kymmenen. Vaikka et olisi ehtinyt luoda blogisi kautta vielä yhtä monta asiakassuhdetta, CRM-järjestelmää on hyvä testata käytännössä jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jolloin opit hyödyntämään sen tarjoamia ominaisuuksia monipuolisesti.
Juuri CRM-järjestelmä tarjoaa sinulle mahdollisuuden rakentaa laajempaa kokonaiskuvaa asiakkaasta, jolloin pystyt ennakoimaan paremmin, mihin suuntaan myyntisi tulee kehittymään ja millä tavalla se tulee vaikuttamaan esimerkiksi laskutukseen ja yrityksen tekemään tulokseen.
Vaikka CRM-järjestelmästä puhutaankin usein myynnin ja markkinoinnin työkaluna, laadukas CRM-ohjelma tarjoaa sinulle paljon muutakin kuin pelkän asiakasrekisterin. Kun tilaat CRM-järjestelmän alan asiantuntijalta, saat blogisi rinnalle monipuolisen työkalun, joka tukee yritykseksi kasvua aina ensimmäisestä asiakaskontaktista nykyisten asiakassuhteiden ylläpitoon.